joi, 8 martie 2012

Germknodel




La multi ani si o zi de 8 Martie cat mai frumoasa, va doresc la toate. Sa va distrati, sa chefuiti si sa va simtiti bine.


Tare greu am reusit sa fac cunostinta cu germknodelul si am sa va spun si de ce.
Pe partiile de schi din sudul Germaniei si in Austria se servesc difertite mancaruri, bauturi, deserturi. Si cum la mine veriga slaba is desrturile, nu mi-a trebuit mult sa vad ca multi ieseau din " restuarantele " respective cu o farfurie pe care trona o chestie rotunda, umflata si cu muuuuullt, muuuuuullt mac. Zbang si eu repede sa merg sa-mi iau. Sigur ca da, numai ca astea spre deosebire de alte prajituri, nu se vedeau pe nicaieri. Si acum cum sa-i spun eu vanzatoarei ce sa-mi dea, ca vreau ce ? Asa ca am stat frumos pe acolo, pe langa pult, pana a venit urmatorul care si-a luat galusca, si pe urma foarte bucuroasa i-am zis femeii ca vreau si eu ce a luat nenea ala. Atunci s-a prins si ea de ce ma tot invart pe acolo, si a inceput sa zambeasca. Nu mai conta, eu aveam gemknodel.
Germ inseamna drojdie, si s-a traduce galusca cu drojdie, sau dospita si este un desert specific bucatariei bavareze si vieneze. Este umplut cu powidl, Pflaumenmus, adica magiun de prune, deasupra turnandu-se unt topit cu mac. O varianta mai moderna este cea cu sos de vanilie, dar mie-mi place, mult asta cu mac si unt. Miculinul n-a prea gustat de asta la schi, pentru ca e axat pe strudel cu mere si Kaiserschmarren, dar acasa a bobinat la greu si mi-a zis, ca-i tare, tare bun.
Adevarul e ca atunci cand nici nu stiam macar cum il cheama nu ma gandeam ca voi reusi sa-l fac acasa, si inca atat, atat de bun.
Reteta din revista " Lecker ".

- 500 g faina

- drojdia aferenta

- 200 ml lapte

- 2 linguri zahar

- 50 g unt moale + 100 g pt. deasupra

- 1 ou

- putina sare

- magiun de prune

- 50 g mac macinat, la mine a fost mai mult

- zahar praf

Eu am facut aluatul in masina de paine, dar se face la fel cu orice aluat de cozonac. Se imparte aluatul scos din masina in 4. Fiecare bucata se intinde sub forma de cerc, se umple cu magiun de prune, apoi se strang marginile pana obtinem cate o bila. Se pun cu sudura in jos pe o tava unsa cu putin ulei, se acopera cu folie transparenta, sa nu intre aer, si se mai lasa la crescut intr-un loc cald cam 30 de min. Apoi se coc pe baie de abur, in apa putin sarata. Se pot si fierbe, dar nu se vor umfla la fel de frumos. Se topeste apoi restul ( 100 g ) de unt, se amesteca cu macul macinat si se toarna pe fiecare galusca. Se presara apoi zahar praf; nu si Miculinul.

eu am facut jumatate de portie ca nu stiam cum o sa-mi iasa, dar au iesit bestiale
am pus doar galbenusul, in rest am injumatatit

aluatul scos din masina



impartit in doua



pus si magiunul




asta-i Pflaumenmusul pe care l-am carat din Austria, sa fie ca-n reteta, dar magiunul de prune de la noi este exact la fel de bun



eu le-am pus pe fiecare pe o farfurie unsa cu putin ulei, le-am acoperit si le-am pus pe calorifer pentru 30 de min.



gata, coapte, fierte, sau cum or fi



de aproape



si sectiune



sunt atat de pufoase, fine si bune ca nu te poti opri din mancat, sunt clar din categoria to die for

10 comentarii:

  1. La multi ani, draga mea!

    RăspundețiȘtergere
  2. Ceva asemanator fac si eu .....se numesc-Găluşte Tăuţeşti ! sant mai mici si fara gem....in rest la fel.....un desert specific slovacilor din Nadlac- Arad!
    Am sa incerc reteta ta!

    RăspundețiȘtergere
  3. la multi ani!Interesanta reteta asta!

    RăspundețiȘtergere
  4. Deci arata superrr!
    Mi-ai facut o poftaaa!!!
    Pupici!

    RăspundețiȘtergere
  5. La multi ani si tie, o primavara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  6. La multi ani, iubita ! Iti doresc o primavara minunata, iar ziua femeii sa o sarbatoresti in fiecare zi ! Arata bine pufoseniile tale, m-am chinuit sa citesc cum se cheama... De fapt eu acum am o problema cu cititul, de cind e fiica'mea la scoala... daca nu citesc si noaptea prin somn... Hai ca m-am lungit cit o zi de post... Pupici !

    RăspundețiȘtergere
  7. ai mei mananca Germknoedel de zici ca se bat turcii la gura lor. si mie imi place, din pacate nu-l pot manca, nu am sa inteleg niciodata de ce mi se face rau dupa, ma comport ca o soba in care s-a bagat prea mult combustibil. si cum alternativa de a gusta doar o bucatica nu tine, ca ea va cere si o a doua, si o a treia, ma multumesc sa stau pe bara si sa privesc cum infuleca ai mei :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc mult Victoria draga, la multi ani si tie.
      Lucia, interesant ce spui tu.Tare buna trebuie sa fie.
      Teo, sunt tare bune, sa stii.
      Alynusa ce cu drag te-as pofti sa gusti.
      Alexandrina iti multumesc.La fel iti doresc si eu tie.
      Daniela, esti o draguta multumesc mult, da nu e usor cu denumirile astea.Aaaa deja sunteti la scoala.Pupici elevei tale.
      Zazuzici, mare dreptate ai.La multe ma pot abtine dupa ce gust, astea in schimb zici ca au magnet, deloc nu ma pot opri.
      Va pup cu mult drag si va doresc weekend excelent.

      Ștergere
  8. Tare curioasa sunt de gust!! Mi-a placut povestioara, m-a si amuzat! :) Pupicei!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adela cu drag te-as servi.Eu sunt topita dupa ei si sa stii ca atunci nu m-am distrat deloc.Eu ii vroiam cat de repede ca mi-era pofta, dar nu stiam cum sa-i cer.
      Te pup cu drag si-ti doresc weekend fain.

      Ștergere